reklama

Mochovce: Žigulák za cenu Mercedesu

Vyzerá to ako by sme si ako krajina kupovali žiguli, za cenu mercedesu. Predajca hovorí o zlepšenej bezpečnosti, ale odmieta povedať v čom presne a napriek tomu by vám ho vo Francúzsku neprihlásili.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pre jeho nedostatočnú bezpečnosť. To auto ste mali mať už pred 6 rokmi, ale dodanie stále oneskoruje. A jeho cena? Už je skoro dvojnásobná oproti pôvodnej, a to ho ešte nemáte.

Znie to ako komédia? Skôr to pripomína frašku na akú sa zmenila dostavba jadrovej elektrárne Mochovce. V posledných týždňoch sledujeme len jej ďalšie dejstvo. Premiér sa síce dušuje, že ďalšie predražovanie nebude, ale už teraz sa z 2.74 miliardy stalo 5.400.000.000 eur. A dostavba sa znova odkladá. A to za elektráreň, ktorú by pre nedostatočnú bezpečnosť dnes nedovolili spustiť napríklad vo Francúzsku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
(zdroj: (CC) Dean Calma / IAEA)

Pôvodne sa mala dostavba financovať z dividend Slovenských elektrární. Dokončenie rozostavaných a od roku 1992 zakonzervovaných blokov 3 a 4 malo stáť 2,74 miliardy eur. Mali byť spustené do prevádzky v roku 2012. Pri dividendách cca 100 miliónov ako so financovanie nevychádzalo a tak sa začali brať pôžičky. Detaily nie sú známe, ale podľa účtovných uzávierok sa dá odhadnúť úroková sadzba okolo 4 percent. V čase, keď v televízii idú reklamy na hypotéky s úročením okolo 1 percenta. Zadĺženie Slovenských elektrární už pred touto novou pôžičkou dosahuje vyše 60 percent.

Ťahanie medových fúzov o výhodnosti dostavby napriek tomu stále pokračuje. Nevadí, že náklady sú už skoro dvojnásobné. A stavba sa naťahuje a tak neprodukuje príjmy na splácanie pôžičiek. Hlavné je, všetko dobre utajiť pred kontrolou verejnosťou. Voličmi. Nami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V jadrovej energetike sa totiž na Slovensku utajovanie nosí. V prípade Mochoviec sa jedná o starý ruský typ jadrového reaktora zo 70-tych rokov. Napriek bezpečnostným vylepšeniam by ho v dnešnej dobe napríklad vo Francúzsku ani nedovolili spustiť. Zmeny zákonov presadené Smerom pritom obmedzili prístup verejnosti k informáciám o jadrovej bezpečnosti, takže neexistuje efektívna verejná kontrola - na rozdiel od Francúzska.

Teda suma sumárum to vyzerá ako by sme si ako krajina kupovali žiguli, za cenu mercedesu. Predajca by síce hovoril o bezpečnostných vylepšeniach, ale odmietol by vám povedať aké to vlastne sú, a napriek nim by ste neboli s autom vpustení na francúzske cesty. Pre jeho nedostatočnú bezpečnosť. Vám to však má stačiť. Veď Slovensko. To auto ste mali mať už pred 6 rokmi, ale ho ešte nemáte. Stále počúvate, že čoskoro už naozaj bude. A jeho cena? Už je skoro dvojnásobná oproti pôvodnej. A obávam sa, že napriek sľubom ďalej porastie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chceli by ste také auto? Oplatí sa ešte? Bude naozaj bezpečné? A hlavne, dôverovali by ste takému predajcovi áut?

https://www.ta3.com/clanok/1131785/v-palenik-o-dostavbe-atomovej-elektrarne-mochovce.html

https://www.webnoviny.sk/akcionari-slovenskych-elektrarni-schvalili-700-milionovy-uver-na-dostavbu-mochoviec/

Martin Hojsík

Martin Hojsík

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Som poslancom Európskeho parlamentu a podpredsedom hnutia Progresívne Slovensko.Od roku 1993 sa venujem ochrane životného prostredia, zvierat a predovšetkým životov a zdravia ľudí. Celý život sa snažím byť hlasom tých, čo sa sami brániť nevedia, alebo nemôžu.V Európskom parlamente sa venujem boju proti klimatickej kríze, ochrane slovenskej a európskej prírody, boju proti nebezpečným chemikáliám, ale aj zelenej obnove ekonomiky, či právam a ochrane žien. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu